Čtení na 5 min 14 Led 2022

Ženy o ženách – Agnieszka Korsak o zákulisí a posledních aktivitách značky answear.LAB

Autor: Markéta
Čtení na 5 minuty

Ženy jednají, tvoří a inspirují – stejně jako ředitelka značky answear.LAB, Agnieszka Korsak, která spolu se svým týmem stojí za nejnovějšími vysoce profilovanými a silnými projekty značky. V následujícím rozhovoru s ní mluvíme o hodnotách značky answear.LAB a o plánech do budoucna.

answear.LAB je značka, která neuznává kompromisy, je plná energie a vášně. Značka vytvořená ženami pro ženy, která věří v jejich sílu, sesterství a vzájemnou podporu. V jejím čele stojí Agnieszka Korsak – návrhářka, výtvarnice a feministka. V módním průmyslu pracuje léta, ale není to její jediná vášeň. Zajímá se také o hudbu, grafiku, malbu, fotografii… Kdysi vedla galerii performance akčního umění a hudební vydavatelství TamTam Records, organizovala festivaly a vystavovala svá díla na mnoha kolektivních i samostatných výstavách, mimo jiné na St Cross College v Oxfordu.

answear.LAB a feminismus. Jak značka podporuje ženy a muže?

Zeptali jsme se Agy na nejnovější aktivity spojené s oslavou Světového dne feminismu. answear.LAB, který si přál zdůraznit roli tohoto hnutí v životě každého z nás, nasměroval svou komunikaci na muže a požádal je, aby byli partnery ženám v boji za jejich práva. 7. listopadu bylo v polských sociálních sítích hlasitě slyšet heslo „Jsem feministka“.

Nedávno jsme oslavili Světový den feminismu. Jakou má tento den v dnešním světě váhu? 

Naše role ve společnosti je stále utvářena prizmatem tradičního a konzervativního přístupu k rodině. Feminismus je vnímán velmi stereotypně až nesprávně. Ženské hlasy jsou ignorovány v sociálních i ekonomických tématech. To je důvod, proč stále potřebujeme diskuse, vzdělávání a opatření k aktivnímu boji proti diskriminaci na základě pohlaví. Připomínám, že díky aktivitám feministek jsme my, ženy, získaly nejen právo volit, ale také právo studovat, pracovat v profesích pro nás dříve nedostupných, právo na rozvod, právo rozhodovat o vlastních dětech po rozvodu, rozhodovat o vlastních penězích. Změny probíhají postupně a narážejí na odpor. Ženy stále vydělávají méně než muži, mzdové rozdíly jsou stále vysoké, jsou stále diskriminovány v práci i ve společenském životě a stále nesou na svých bedrech mnohem více domácích povinností než jejich partneři. Politika je vedena i tak, že „ženská“ témata – zdravotnictví, školství, pomoc nejslabším, nedostávají patřičnou podporu a mají méně financí než například armáda nebo církev. Proto stále potřebujeme feministky a jejich zapojení.

answear.LAB se rozhodl připojit k oslavě tohoto významného dne. Nebylo pro značku těžké oslavit Světový den feminismu?

Řekla bych naopak. Bylo to něco, co jsme považovali za samozřejmost! answear.LAB byl od počátku své činnosti silně na straně žen a jednal za ně. Odvážné projevování své pozice je zapsáno v DNA naší značky. Podle mého názoru je to role velkých značek se silným sortimentem, která spočívá v odvážné komunikaci, která může inspirovat ke změně.

answear.LAB se nebojí zapojit do světoznámých problémů? Pro mnoho módních značek je to stále příliš odvážné.

Samozřejmě si uvědomujeme, že angažovanost značek v politických a ideologických otázkách může u spotřebitelů vzbuzovat smíšené pocity, ale přeci jen móda vždy reflektovala společenské změny a průběžně reagovala na aktuální dění. Pojďme se podívat do historie kalhot, které byly kdysi oděvem vyhrazeným pouze pro muže. Pokud se na tuto historii podíváme zblízka, ukáže se, že poměrně prozaická záležitost, jakou je volba každodenního stylingu, je výsledkem mnoha složitých kulturních proměn. Džíny bývaly výrazem rebelie. Tuto námitku nyní ukazujeme jiným způsobem.

Každá značka musí být zisková, aby mohla fungovat a rozvíjet se. Jak to skloubit s ochotou šířit určité hodnoty?

Z mého pohledu, z pohledu ředitelky značky, se to dokonce musí skloubit. Společnosti by měly převzít odpovědnost za svět, ve kterém žijeme, a měly by jít svému publiku příkladem. Pokud značka skutečně podnikne kroky, které se později promítnou do pohodlí našeho života, najde si své příznivce, kteří jí podpoří, byť „jen“ kvůli podobným hodnotám.

Mluvíme o feminismu, tedy hnutí, které má v názvu femina, tedy žena. Vy se ale nezaměřujete na samotné ženy, že?

Ve feminismu je důležitá solidarita a vzájemná podpora, spolupráce, budování a nebojování s nikým. Proto naše komunikace směřuje ke všem včetně mužů.

Kdo je mužským spojencem žen v boji za rovnocennost?

Je to muž, který se nestydí mluvit o důležitosti rovnosti. Jeden z nich může vyjít na ulici během ženské stávky a druhý může svou ženu podporovat sdílením domácích prací nebo péčí o děti. Hlavně se podporujme, nediskriminujme a nikdy se necíťme lépe než ostatní.

Mluvíme o boji žen, ale z rovnosti můžeme těžit všichni. Co mohou získat muži?

V průběhu let se trvale prokazuje, že firmy řízené týmy složenými z mužů i žen, ve kterých nejsou vysoké pozice obsazeny pouze muži, prosperují mnohem lépe než ty s patriarchálním přístupem k povýšení. Společnostem, které respektují rovnost, se daří lépe. Rovnost pohání ekonomiku a ještě přesněji: rovnost se vyplácí. Z této prosperity může těžit každý.

Feminismus navíc polemizuje jak s tradičním modelem ženskosti, tak s tradičním modelem maskulinity. Se stereotypy, jak by se měly chovat ženy a jak muži. Nebýt feministek, byli by muži odsouzeni k jednomu modelu maskulinity, kde chlapci nepláčou. Právě feministky bojovaly za tuto změnu v uvažování o genderových povinnostech, díky nimž mohou muži například pečovat o své zdraví včetně toho psychického, a nemusí se již chovat jako drsní chlapi odolní vůči stresu, smutku, depresím a úzkosti. Muž může jít na terapii a přiznat to ve společnosti. Může také zajít do SPA a sdílet to na Instagramu. Nebojte se, že jeho chování bude vnímáno jako nemužské, protože by tak být vnímáno nemělo.

Bojem proti genderovým stereotypům umožnil feminismus mužům budovat vřelé a emocionální vztahy se svými dětmi. Heterosexuál, který umožňuje své partnerce pracovat, aby uživil rodinu, zatímco on se věnuje péči o děti a domácnost, stále čelí potenciální kritice. Feministky nechtějí, aby musel, protože to, jak budou role ve vztahu rozděleny, závisí pouze na tom, jak jsou role rozděleny mezi sebou. Pokud jsou obě strany v takovém uspořádání pohodlné, nikdo nemá právo to soudit. Feminismus také mění stereotypní obraz otcovství. Ten, ve které je otec mimo disciplínu, neobjímá, v níž je akceptována jeho citová uzavřenost (vyplývající samozřejmě z nedostatku souhlasu s citlivostí u mužů).

A největší výhoda? Ve společnosti, kde mají všichni stejná práva, mohou prosazovat své ambice a vášně, smějí být citliví, nejsou za svou sexualitu trestáni, se všem žije lépe.

Přečtěte si další článek