Čtení na 6 minuty
Přinášíme rozhovor s Magdou Dąbrowskou – členkou představenstva společnosti Answear.
Myslíte si, že móda, jak jsme ji znali doposud zastarala? Jak podle vás vypadá budoucnost tohoto odvětví?
Samotná definice módy potřebuje aktualizaci. Móda už není o tom, která barva nebo styl budou v dané sezóně módní. Móda je mnohem komplexnější. Ve skutečnosti si nyní můžete obléct cokoli a nikdo s tím nemá problém. V minulosti, když byly v módě „trubky” a někdo si oblékl „zvony”, vyvolalo to salvy smíchu. Dnes oceňujeme odvahu a originalitu. Je velmi vzácné, že všichni chtějí nosit totéž. Neobvyklý styling, žonglování s trendy, kombinování stylů – móda je nikdy nekončící experiment vyskládaný z ingrediencí pocházejících z různých zdrojů. Móda se stala univerzální, takže není třeba každou sezónu vyměňovat celý šatník. Spojuje se i s nárůstem povědomí, se zodpovědností a odklonem od slepého konzumu. Móda má nyní mnohem delší „datum spotřeby”, což je dobrý a potřebný přístup, pokud jde o péči o naši planetu. Jsem přesvědčena, že velké množství značek se bude ubírat směrem zvyšování kvality a následně i zvyšování cen. Na oplátku budou věci „žít“ déle.
Kromě toho pozorujeme trend „sdílení”, který se rozvíjí nejen v oblasti pronájmu či sdílení aut, ale vstupuje také do jiných odvětví včetně módy. Půjčování, obnovování a jeho další prodej znamená dát oblečení nový život. Módní průmysl citlivě vnímá i aktuální společenské trendy jako je například ekologie. V této oblasti se toho hodně děje a stále je co dělat.
Dynamika doby, ve které žijeme vyžaduje, abychom neustále řešili neplánované výzvy, a to jak v soukromém, tak v profesionálním životě. Máte na to osvědčený způsob?
Nemám jednoduchý recept na takové situace. Mou zásadou je, že je lepší jednat, než se trápit nebo si stěžovat. V souvislosti s nedávnými událostmi na Ukrajině jsem po prvních chvílích šoku, strachu a smutku zjistila, že se musím soustředit na to, co můžu ovlivnit.
Soukromě i profesionálně se zapojuji do iniciativ, jejichž cílem je reálně pomáhat. Válka na Ukrajině se přímo dotkla našich zaměstnanců z Ukrajiny – žijících tam, jakož i těch, kteří pro nás pracují v Polsku. Jsme s nimi neustále v kontaktu, přizpůsobujeme pomoc dynamicky se měnícím potřebám. Vyplatili jsme předčasné a dodatečné mzdy zaměstnancům žijícím na Ukrajině, organizujeme přepravu lidí z Ukrajiny, ale také konvoje humanitární pomoci pro naše zaměstnance, jejich rodiny a přátele, kteří se rozhodli zůstat na Ukrajině. Pomáháme také při hledání ubytování pro rodiny našich ukrajinských zaměstnanců v Polsku. Hledáme všechny způsoby poskytnutí pomoci od finanční, kde jsme již poskytli přes 1 milion korun, nebo pokračování pomoci darováním příjmů z limitované kolekce značky answear.LAB na pomoc Ukrajině. Podporujeme sbírky, veletrhy a koordinujeme nebo organizačně pomáháme při iniciativách našich zaměstnanců, kteří projevují solidaritu a obrovskou ochotu pomáhat. Zaměření na podporu a pomoc je osvědčeným způsobem, jak efektivně řešit krizové a stresové situace.
Jak vidíte příští měsíce společnosti Answear?
Jsme mezinárodní společnost působící na 10 trzích, dnes na 9. To je systém spojených nádob. Musíme efektivně fungovat, plnit smlouvy s partnery, přidávat nové produkty a přizpůsobovat naši komunikaci. Answear je e-shop, ale podle našeho sloganu „Lifespiration starts here” jsme také místem, které inspiruje k činnosti, podporuje individualismus, kritické myšlení a vlastní názor. V průběhu let jsme Answear vybudovali jako tolerantní místo v souladu s myšlenkou „Spolu jsme lepší”, jehož hodnota je založena na síle moudrého, empatického vedení a společného potenciálu celého týmu. Toto nám funguje a v této spolupráci založené na partnerském respektu vidím naši sílu. Máme silný potenciál a mnoho talentů, abychom mohli čelit takovým výzvám, jako je ta dnešní. Analyzujeme fakta, upravujeme předpoklady, jsme flexibilní, optimalizujeme procesy a přizpůsobujeme naše aktivity nové situaci. Máme jasný cíl a nepolevujeme.
Můžete mi sdělit více o vaší vlastní značce? Čím se odlišuje od ostatních značek a jaká byla vaše koncepce při vytváření této značky?
V dnešním světě hrají ženy velmi důležitou roli. Každá z nás vykonává mnoho životních funkcí současně a snaží se sladit práci, rodinu, domácnost s časem pro sebe a na realizaci svých vášní. Mnohé ženy dělají fantastické věci, ale většina z nich se tím nechlubí. Značka answear.Lab, která je značkou pro ženy a vytvořily ji ženy, podporuje odvahu a život dle vlastních představ. Proto v každé kolekci nabízí produkty se slogany, které verbalizují emoce a manifestují hodnoty naší síly a rozmanitosti. Po úspěchu loňské limitované kolekce „Girl Power”, příjem z prodeje každého trhu, kde jsme přítomni, putoval na účty nadací a na projekty podporující ženy. Nová kolekce answear.LAB „No Shame“ s ukrajinskou profesionální boxerkou Sashou Sidorenko měla manifestovat sílu, odvahu a život bez studu, ale reagujíc na aktuální události jsme rozšířili její kontext a dnes je Sasha hrdinkou kolekce
„No shame. No fear.”, která se stala symbolem odvahy a naděje. Celý příjem z prodeje kolekce podpoří ukrajinské ženy a muže, kteří čelí válečné realitě. Aby se podpora dostala k těm, kteří ji potřebují co nejdříve, společnost Answear již nyní darovala 1 milion korun na pomoc Ukrajině. Tato částka se bude postupně zvyšovat spolu s nárůstem prodeje této limitované kolekce. Rozhodně jde o sbírku mimořádného významu, a především podporuje správnou věc.
Mimo jiné jste zodpovědná i za oddělení nákupu. Jak vypadá proces plánování nabídky v zákulisí? Co se bere v úvahu při výběru konkrétních výrobků, značek, nemluvě o tom, že to musíte dělat v dostatečném předstihu?
Mohlo by se zdát, že sledujeme trendy a snažíme se je dodržovat, ale v žádném případě tomu tak není. Trendy bereme jako mnohem širší fenomén, kde velmi důležitou roli hrají sociální trendy. Chtěla bych připomenout, že při působení v mezinárodním prostoru musíme dbát také na kulturní rozdíly a místní podmínky. Používání profesionální platformy k předpovídání trendů je jen částí celého procesu. Samozřejmě máme plán zaměřený na trendy, ale to je jen začátek. Naši nákupčí cestují tisíce kilometrů, setkávají se s dodavateli, navštěvují značky, povídají si a získávají potřebné informace. Zároveň analyzujeme prodej a preference našich zákazníků. Naším cílem je vybírat ty nejlepší produkty. Chceme našim klientům představit podstatu jedinečných produktů, ze kterých si vyberou kousky k vytvoření vlastního stylu. Ceníme si originality, proto nabízíme naši jedinečnou interpretaci trendů, která otevírá svět plný inspirace.
Jak vznikl nápad vytvořit kategorii Home & Decor?
Chceme inspirovat různými způsoby. Samozřejmě náš vzhled ovlivňuje naši pohodu, ale chceme jít dál a poskytnout ještě více těchto pozitivních emocí. Předpokládali jsme, že lidé, kteří dbají o svůj vzhled, pečují také o interiér svých bytů a domů. V současnosti považujeme domov za místo, kde se chceme cítit dobře, kde chceme odpočívat a čerpat dobrou energii. Sílu i malých interiérových prvků a dekorací nelze podceňovat. Nemusíte dělat velké rekonstrukce, abyste výrazně změnili interiérové klima. Řekla bych, že mnoho z těchto prvků jsou vychytávky, které dodají interiéru eleganci nebo kreativní styl. Prozradím také, že v této kategorii naši zákazníci našli spoustu zajímavých a neobjevených prvků z různých kategorií, od přenosného grilu až po krásné notýsky, designové bezdrátové nabíječky nebo autonomní domácí zahrady. Tato kategorie je také zlatým dolem na nápadité, zajímavé a originální dárky pro přátele a blízké. Už víc nic neprozradím a nechám na každém, ať si tyto poklady objeví sám. Zveme vás k návštěvě a objevování nových inspirací a životního stylu na
answear.cz.