„Můžeš nosit co chceš, jak se ti to líbí a nikdo nemá právo tě soudit.“ – Aga Korsak o podstatě answear.LAB

Markéta
|
10 června 2022
|
Čtení na 7 minuty
Čtení na 7 minuty

Místo „Dobré ráno“ křičí „Buď statečná!“, neřídí se obvyklými vzory, ale vytyčuje nové cesty a před zdvořilostí a korektností dává přednost vzpurnosti, odvaze a spontánnosti. To je answear.LAB – naše vlastní značka. S ředitelkou značky Agou Korsak mluvíme o myšlenkách, které stojí za answear.LAB, o zákulisí tvorby kolekce, o nadcházejících výzvách a dosažených úspěších.

answear.LAB, vlastní značka módního obchodu Answear.cz byla založena v roce 2020, vytvořená ženami pro ženy. Prostřednictvím cyklických, tematických kolekcí směle a hlasitě mluví o ženách v moderním světě. O jejich problémech, ambicích, snech… Tabu tu neexistují a kromě této myšlenky je stejně důležitý skvělý design, kvalita a jedinečnost. answear.LAB je také totiž souhrnem potenciálů: místních, malých továren a nezávislých designérů, se kterými vytváří originální návrhy. V čele značky stojí Aga Korsak, která se v módním průmyslu pohybuje přes 20 let a spojuje své působivé obchodní zkušenosti s uměleckým vzděláním a duší feministky.

Zeptali jsme se Agy na současnost a budoucnost answear.LAB. Jaký je fenomén značky, odkud pochází její výraznost a čím nás ještě překvapí?

Kdybyste mohla definovat značku answear.LAB ve 3 přídavných jménech, jaká by to byla slova?

STATEČNÝ

EMPATICKÝ

SPONTÁNNÍ

answear.LAB je společensky angažovaná značka, která se nebojí nastolovat důležitá témata a opakovaně zdůrazňuje sílu a odvahu žen. Kde se tento nápad vzal a co vytvořilo konečnou podobu značky?

answear.LAB se od počátku své existence méně zaměřuje na trendy a více na sociální komunikaci. Bohužel trendy způsobují, že se lidé oblékají stejně a ztrácejí svou vizuální osobnost. Pro mě je styl důležitější než trendy, answear.LAB vás vybízí k experimentování, budování vlastního světa a nekonvenčním rozhodnutím.

V duchu feminismu?

Pro mě je feminismus přirozeným prostředím. Základem mého feminismu je hluboký respekt k druhým lidem a neustálá snaha o dosažení sociální rovnováhy. Rovnováha, nebo spíše rovnost, nezávislá na barvě pleti, sexuální orientaci, náboženství, bohatství nebo úrovni kondice. Feminismus je podstatou mých hodnot, určuje směry mého jednání, je prizmatem pro rozhodnutí, která dělám. Můj závazek se přirozeně promítá do značky, kterou provozuji.

„Feminismus je trend,“ řeknou někteří. Jaký je váš názor na používání feministických témat značkami?

Jak už jsem zmínila, feminismus je pro mě nejdůležitější proud společenského myšlení, kterému vděčíme za mnohé. To ovšem neznamená, že by feminismus měl být pouze pro ženy. Ve skutečnosti existuje naléhavá potřeba, aby se i muži stali feministy. Feminismus nás může přiblížit genderově svobodné společnosti, ve které si každý může vybrat role, které mu nejlépe vyhovují, než ty, které jsou mu vnucovány. Pro mě to není móda, ale přirozený filozofický vývoj.

Co jako ředitelka vlastního labelu považujete při vytváření oděvní značky za nejdůležitější?

Několik aspektů je nesmírně důležitých. Způsob pořízení produktu, šetrnost k přírodnímu prostředí, vytváření limitovaných sérií, které nezpůsobují nadprodukci, kvalita materiálů v kolekci, protože kvalita je základem stylu, ale prioritou je pravděpodobně estetika. Naše oblečení je skvěle navržené a stylové.
Je třeba si uvědomit, že answear.LAB vyrábí velmi malé kolekce: od 30 do 100 kusů, což samozřejmě dává našim zákazníkům záruku jedinečnosti.
Oděv je pro moderní ženu „BRNĚNÍ“, které nám má dát pocit bezpečí, zvýšit naši sebeúctu, dodat sebevědomí k řešení každodenního života a problémů, které na nás čekají přímo za dveřmi. Moderní svět stále není přátelský k ženám, které musí neustále bojovat, osvobozovat se od rolí, které jim společnost vnucuje. Každý den jsme souzeni a kritizováni, každý den musíme světu dokazovat svou hodnotu. A prostřednictvím našich kolekcí bych chtěla říci: „dost!“ Můžete nosit, co se vám líbí, jak se vám to líbí a nikdo vás nemá právo soudit. Vybudování individuálního stylu by mělo být úvodem do žití života podle vlastních představ.

Každá kolekce answear.LAB je originál. Každá vypráví samostatný příběh. Prozradíte, co vás inspiruje a kde berete nápady na nové kolekce?

Každá kolekce se zabývá otázkami, které jsou pro nás důležité, a každá má verbalizovat naše touhy. Hrdinkami všech našich kolekcí jsou ženy, každá z nich je svým způsobem silná a každá je inspirací.

Slovem „silný“ máte na mysli…?

I když mnohé z nás omrzel pojem „silná žena“, protože si jej spojujeme s velmi vynalézavým, přepracovaným člověkem, který neustále nosí břemena života, mám tento pojem ráda, ačkoli si ho definuji po svém. Silná žena je pro mě někdo, kdo věří v sebe a své schopnosti i přes těžké situace – neztrácí víru. Často s tím mám potíže, ale nikdy se nevzdávám. Silná žena se dokáže ze svých neúspěchů poučit, dokáže je vychytat vlastním tempem a nebojí se rizika. Nechává minulost v minulosti a přijímá ji takovou, jaká byla. Opatrně žije přítomností a plánuje do budoucna. Dává si právo dělat chyby a vědomě se vzdává viny. Stará se o své potřeby, jasně je vyjadřuje a naslouchá své intuici. Dává si právo na různé emoce, na jejich vyjádření a prožívání. Má jasně definované hodnoty a řídí se tím, co je pro ni důležité. Dává si právo být citlivou osobou. Silná žena se neustále vyvíjí, čte, naslouchá, je pozorná, získává znalosti, je otevřená novým, vznikajícím příležitostem a možnostem. Naslouchá svému tělu, má ho ráda a stará se o něj. Ví, že jen díky ní může naplno cítit emoce, prožívat lásku a plnit si své touhy. Silná žena se nesrovnává a nesoupeří, ale jde svou vlastní cestou ke svým cílům, tempem, které jí nejlépe vyhovuje. Dokáže odejít z nepříznivých vztahů. Ví, že jedině respektováním sebe sama může očekávat respekt od ostatních. Ta „esencialita silné ženy“ je trochu dlouhá, ale asi jsem ještě nevyjmenovala všechny vlastnosti, které by šly nazvat i „nezbytnostmi šťastné ženy“. Na závěr bych ráda dodala, že silné ženě není cizí strach, ale dokáže jej překonat. Ví, že strach je velmi silná a důležitá emoce, která nás provází celým životem, takže odbourává a krotí naše vlastní strachy. Silná žena nemá syndrom zdvořilé školačky, nedělá své sebevědomí závislé na názorech ostatních. Nehledá přijetí venku, ale uvnitř sebe. Nestydí se za své slabosti a ví, že i ony tvoří její hodnotu a sílu.

Jaké jsou fáze vytváření limitovaných kolekcí? Kolik času bylo potřeba k vytvoření například kolekcí NO SHAME. NO FEAR. nebo Girl Power?

Základem každé kolekce je myšlenka, kterou si následně vizualizujeme. Můžete mít pochybnosti o tom, jak projevovat emoce oblečením, ale pro nás je to druh jazyka, kterým komunikujeme. Vybíráme barvy a formy, které se hodí k danému tématu. Pečlivě také vybíráme výrobní materiály. Hledáme řešení, struktury, barvy, vzory a potisky, které nám pomohou komunikovat konkrétní obsah. To je samozřejmě naše představa o tématu, ale je to také součást nádherné, kreativní a společné práce. Tempo tvorby kolekce se liší, obvykle fázi návrhu uzavíráme během pár týdnů. Poté je tu o něco méně vzrušující, náročná, ale velmi vstřícná produkční část.

answear.LAB existuje již téměř 2 roky. Co bylo v tomto krátkém, ale velmi intenzivním příběhu největší výzvou?

Tyto 2 roky jsou pro nás dobou intenzivní práce, ale také velkým dobrodružstvím. Setkání s inspirativními lidmi a nekonečné cesty.
Nejtěžší bylo prolomit stereotyp vnímat módní značku výhradně v kontextu oděvních kolekcí. Podařilo se nám vytvořit silnou, nekonvenční značku, která znamená rovnost se silným hlasem. Značka, která zdůrazňuje důležitost rozmanitosti, jedinečnosti a realizace tužeb každého z nás.

Když už jsme u těch výzev, nedávno byla představena další odvážná kolekce. Její název odvaze jasně napovídá – „Be Brave“. Můžete odhalit její tajemství?

„BE BRAVE“ je heslo answear.LAB. Jedná se o zvláštní prohlášení o ženské síle a autonomii. Povzbuzuje vás, abyste jednali v souladu se svou vlastní intuicí a naslouchali svým vlastním touhám. Je to pozvání prolomit vzorce, změnit, prozkoumat a riskovat. Kolekce je temná a obsahuje tóny rebelské hudby, je také romantická a smyslná, protože „BE BRAVE“ se dotýká každé oblasti našeho života.

Vzpoura, osvobození, umění – takové asociace vznikají po zhlédnutí fotografií nebo prvků obsažených v kolekci. Při její tvorbě jsme se inspirovali motivy ze světa filmu a umění, ale i událostmi a postavami důležitými pro dějiny. Mám na mysli především umění a osobu Fridy Kahlo – rebelské mexické umělkyně, jejíž tvorba je hluboce prosycena feminismem a sexuální revolucí. Tento krok šokoval západní Evropu a Ameriku na přelomu 60. a 70. let 20. století a navždy změnil náš přístup k ženské sexualitě a nakonec i k našemu vnímání žen doma a v práci. V kolekci nechybí ani ozvěny kultovního filmu „Thelma a Louise“, v němž se hlavní hrdinové nebáli riskovat, aby se konečně cítili jako nespoutaná svoboda. Máme také moderní twist – pro potřeby kolekce vytvořila speciální grafiku vyzařující ženskou sílu ilustrátorka a designérka Katarzyna Bogucka „Nioska“.

SLEDUJTE NÁS NA: